-
Hoe we helpen
We helpen je met
Jouw branche
-
Producten en diensten
Meetdiensten
Grip op jouw verbruik begint bij meten.
DatadienstenInzicht in jouw energiezaken.
- Over Fudura
- Nieuws
- Service
- NL
- Mijn Fudura
We zijn op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur bereikbaar op 088 – 238 38 38. Het is handig om je klantnummer bij de hand te hebben.
Hier staan de veelgestelde vragen per onderwerp.
Wij zijn meer dan zomaar een meetbedrijf. We zijn een gecertificeerde specialist in het meten van energiestromen en maken dit inzichtelijk zodat je energie én kosten bespaart. Maar we doen nog veel meer. Zo hebben we slimme softwareoplossingen, zoals Mijn Fudura Go en Pro en verzorgen wij jullie energie-infrastructuur van A tot Z. Bijvoorbeeld met transformatoren, meetinstallaties, schakelinstallaties en laadpalen voor elektrisch vervoer. Als marktleider helpen we ruim 25.000 zakelijke klanten in heel Nederland, in het bedrijfsleven en de publieke sector, met betrouwbaar en effectief energiemanagement. Meer weten over ons? Lees het hier.
Wij zijn een meetbedrijf. Als meetbedrijf zijn we gecertificeerd om energiemeters te plaatsen, te beheren en te onderhouden. Daarnaast meet een meetbedrijf het energieverbruik op basis van de wettelijk gestelde meetcode en meetvoorwaarden gas.
De netbeheerder is eigenaar en beheerder van het gas- en elektriciteitsnet. Zij zijn verantwoordelijk voor kabels en leidingen met bijbehorend onderhoud. Een netbeheerder kies je niet zelf. Wie je netbeheerder is, hangt af van de plaats waarin je bedrijf is gevestigd. Wil je weten wie je netbeheerder is? Bekijk het in het EAN-codeboek.
Een energieleverancier levert elektriciteit en/of gas aan particulieren en bedrijven. De energie kan ingekocht worden bij producenten of door de leverancier zelf geproduceerd worden. Je kiest zelf je energieleverancier.
EAN Codeboek
Stappenplan nieuwe grootverbruik aansluiting
Als grootzakelijke klant ben je verantwoordelijk voor een juiste meting en voor het doorgeven van deze verbruiksgegevens aan je netbeheerder. Deze meting moet worden uitgevoerd door een erkend meetverantwoordelijke, zoals Fudura. Het meetbedrijf verzamelt, controleert, verwerkt en distribueert de meetgegevens nauwkeurig en regelmatig.
In Meetcode staan de technische voorwaarden waaraan jullie meetinrichting moet voldoen. Ook laat de code zien hoe er gemeten moet worden, hoe de meetdata moet worden uitgewissel en hoe nauwkeurig gemeten. Het doel van de Meetcode is dat elke onderneming qua meting op een universele manier werkt.
Dat is een unieke 18-cijferige code die wordt verstrekt door de lokale netbeheerder. Met dit nummer corresponderen de marktpartijen onderling met elkaar. Je hebt de EAN-code nodig als je contact hebt met je meetbedrijf, leverancier of netbeheerder. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een andere meter. Jullie eigen EAN-code kun je vinden in het EAN-codeboek.
Heb je vragen over aansluitingen die bij ons zijn ondergebracht op een Gesloten Distributie Systeem? Neem dan contact op met aansluitregister@fudura.nl.
Via 088 – 238 38 38, bereikbaar op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Of stuur een bericht via het contactformulier.
Zeker, geef dit door op Mijn Fudura. Nog geen account? Regel het hier:
Vervelend dat je een onjuiste factuur hebt ontvangen. Dit op te lossen we natuurlijk op, Neem hier contact met ons op.
Ja, via Mijn Fudura kun je alle facturen terugzien. Is de factuur niet zichtbaar? Neem dan contact op met onze facturatie afdeling.
Correspondentieadres:
Fudura B.V.
Postbus 1229
8001 BE Zwolle
Factuuradres:
Fudura B.V.
Postbus 726
8000 AS Zwolle
IncassantID: NL27ZZZ171381440000
IBAN: NL34 RABO 0307 6343 61
BTW-nummer: NL8274.98.676.B01
KVK-nummer: 17138144
Factuur mailen naar: invoices@fudura.nl
Dat kan heel makkelijk via Mijn Fudura. Geef wijzigingen door vóór de volgende facturatiedatum. Facturen met een onjuiste tenaamstelling kunnen alleen gecrediteerd worden met terugwerkende kracht als je kunt aantonen dat je de foutieve tenaamstelling hebt doorgegeven. Nog geen account voor Mijn Fudura?
Neem hiervoor even contact op met onze Klantenservice. We zijn op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur bereikbaar op 088 – 238 38 38.
Op de factuur zelf staan de diensten en/of producten die je afneemt. Herken je een product niet door de afkortingen of toevoegingen? Hier vind je een overzicht van al onze producten en de afkortingen:
Ja, wij meten en maken jullie energiestromen inzichtelijk en bestuurbaar. Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag vrijblijvend een offerte aan.
Wij voeren graag de meetverantwoordelijkheid voor jou uit. Je kunt hiervoor een offerte aanvragen of bel ons via 088 - 238 38 38, op werkdagen bereikbaar van 08.00 - 17.00 uur.
Mijn Fudura GO
Lopende en/of historische data in je gratis online Portal
Mijn Fudura Pro
Uitgebreidere datarapportage in een persoonlijk online portal
FTP van de klant
Lopende en/of historische data die we op jullie server kunnen plaatsen
FTP van Fudura
Lopende en/of historische data die we op onze server zetten, zodat je het zelf kunt bekijken
Webservices/API
Datarapportage die je vanaf onze server in kunt zien
P4
Lopende en/of historische data van kleinverbruik aansluitingen
Benieuwd wat er kan? Neem even contact met ons op.
Met de kosteloze energiemodule Mijn Fudura Go heb je inzicht in jullie energieverbruik op alle aansluitingen en maak je eenvoudig analyses van het verbruik per locatie en periode. Mijn Fudura Pro is onze betaalde energiemodule en dus uitgebreider. Met een abonnement op Pro heb je naast de diensten van Go inzicht in de volledige data. Ook vind je er maatwerkrapportages, onze adviezen en kom je snel in contact met onze adviseurs.
Bekijk hier de handleiding.
Bekijk hier de handleiding.
Dit kan via Mijn Fudura. Heb je Mijn Fudura Go? Dan heb je inzicht in het energieverbruik op alle aansluitingen en kun je analyses maken van jullie verbruik per locatie en periode. Nog geen Mijn Fudura Go? Vraag het kosteloos aan.
Goed om te weten: het verbruik dat uit een indirecte meter gelezen wordt, moet nog omgezet worden. In Mijn Fudura krijg je inzicht in het feitelijke verbruik. De overzetverhouding bereken je zo:
Kom je er niet uit? Bel dan naar 088 – 238 38 38. Op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur.
Ja. Het is wel nodig dat jullie meter op afstand kan worden uitgelezen. Wil je online en 24/7 inzicht in het energieverbruik? In Mijn Fudura staat alles.
Vervelend als er een storing is. Bij ‘Berichten’ maak je hier een melding van. We lossen het zo snel mogelijk op.
Direct hulp nodig? Bel ons via 088 – 238 38 38, op werkdagen bereikbaar van 08.00 uur tot 17.00 uur.
Download hier het ODA P4 machtigingsformulier. Na ondertekening stuur je het via deze link of via je contactpersoon binnen Fudura.
Download hier het ‘Volmacht opvragen grootverbruik meetdata' formulier. Na ondertekening stuur je het op via deze link of je contactpersoon bij Fudura.
Aanvragen voor webservices gaan via het contactformulier. Contactformulier
Voor informatie over je overeenkomst bel ons op 088 – 238 38 38, op werkdagen bereikbaar van 08.00 - 17.00 uur
Wat jammer dat je overweegt om weg te gaan. In je meetovereenkomst staan de looptijd en de voorwaarden voor (voortijdig) opzeggen. Eerder opzeggen? Dat kan door het contract af te kopen. Let op: bij overstappen moet de meter vervangen worden.
Natuurlijk gaan we graag nog in gesprek om samen een passende oplossing te vinden. Dat kan via 088 – 238 38 38, op werkdagen van 08.00-17.00 uur.
Moet jullie transformator verwijderd worden? Stuur dan een bericht via het contactformulier o.v.v. jullie EAN-code, het adres waar de transformator staat en wanneer je dit gedaan wilt hebben.
Dat kan heel makkelijk via Mijn Fudura. Via ons gratis online platform kun je altijd en overal jullie eigen gegevens beheren. Nog geen Mijn Fudura account? Maak het hier aan.
Via Mijn Fudura. Daar kun je alle gegevens beheren. Geen account?
Vul dan dit formulier in.
Wil je op het nieuwe adres klant blijven bij ons? Dan kunnen we een nieuwe overeenkomst aangaan op de nieuwe aansluiting. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice:
Heb je de overeenkomst al opgezegd? Dat kan via het contactformulier. Daarbij geldt altijd de opzegtermijn in onze productvoorwaarden.
We hebben het over netcongestie als de vraag naar transport van elektriciteit (zowel bij de aanbieder als de afnemer) groter is dan de transportcapaciteit van het elektriciteitsnet. Oftewel: dat de maximale hoeveelheid elektriciteit die per kwartier verplaatst kan worden over het net bereikt is. Wij kunnen je met onze slimme oplossingen helpen om hiermee om te gaan. Bel ons op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur op 088 – 238 38 38 en helpen je graag verder.
Alle voorwaarden voor een grootverbruikaansluiting staan hier:
Technische voorwaarden Installatievoorschrift indirecte meter (Eigen verantwoordelijkheid)
Technische voorwaarden Installatievoorschrift directe meter
Om gebruik te maken van elektriciteit en gas, moeten jullie aangesloten zijn op het energienet. Alleen de netbeheerder mag een aansluiting aanleggen en is dan ook verplicht dit te doen. De overheid heeft de kosten voor het aanleggen van een nieuwe aansluiting voor elektriciteit en gas per netbeheerder vastgesteld. Bekijk hier het aanvraagstappenplan:
Je kunt de capaciteit van jullie aansluiting laten verhogen of verlagen door de netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Dat staat in het EAN-codeboek. Let op: als je de aansluiting verandert, kan dit ook gevolgen hebben voor de meterdiensten. Weten wat dit betekent? Informeer even bij onze Klantenservice.
Elk type gasmeter heeft een handleiding waar dit in staat. Zit de handleiding voor jullie meter er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Volg hiervoor deze technische voorwaarden:
Technische voorwaarden Installatievoorschrift indirecte meter (Eigen verantwoordelijkheid)
25 centimeter breed en 40 centimeter hoog. Bij een indirecte brutoproductiemeter zijn de afmetingen 30 centimeter breed en 70 centimeter hoog.
Heb je de groencode ontvangen? Dan kun je de Brutoproductiemeter aanvragen. Voor het maken van een offerte hebben wij dit nodig:
Als het net en jullie aansluiting geschikt zijn voor teruglevering, dan geeft de netbeheerder een groencode aan jullie productie-installatie. Deze code heb je nodig om subsidie te kunnen ontvangen. Vraag de groencode dus aan bij je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Kijk dan in het EAN-codeboek.
De overzetverhouding is de verhouding waarin de stroomtransformator in de aansluiting de stroom verkleint die door de meter gaat. De meter registreert hierdoor maar een deel van de werkelijke stroom die afgenomen wordt. Uit de overzetverhouding wordt de factor afgeleid waarmee het verbruik op de meter voor afrekening moet worden vermenigvuldigd.
Dit is de hoeveelheid energie in een kubieke meter (m3) aardgas. Een ander woord voor hiervoor is verbrandingswaarde. De hoeveelheid warmte die vrijkomt bij de verbranding van gas bepaalt namelijk de waarde. De calorische waarde van het gas uit Slochteren (provincie Groningen) geldt als basisverbrandingswaarde. De Nederlandse gasprijzen zijn hierop gebaseerd.
Dit staat in de handleiding van het type meter. Zit de handleiding voor jullie meter er niet bij? Neem dan even contact met ons op.
Nee, dit maakt nog niet uit. Plan Bureau voor de Leefomgeving gaat er in de hoogte van de SDE-bedragen vanuit dat de E-boiler alleen wordt ingezet bij een overschot aan duurzame energie. Er wordt nog wel gekeken naar de mogelijkheid om Garanties van Oorsprong (GvO) Elektriciteit te cancellen voor het E-verbruik (bij inzet van bijvoorbeeld wind of zon) van de E-boiler en deze dan om te zetten naar GvO’s W.
Dat hangt af van de soort wijziging. Bij het vervangen van een meting is het toevoegen in een addendum van de metercertificaten aan het meetprotocol bijvoorbeeld genoeg. Bij grote veranderingen moet het meetprotocol en het oordeel over geschiktheid opnieuw opgesteld en goedgekeurd worden. Het meetprotocol moet elke vijf jaar opnieuw vastgesteld worden.
De eisen voor het meetprotocol staan in bijlage 9 van de artikelen 7E , 7F en 7J van de algemene uitvoeringsregeling stimulering duurzame energieproductie en klimaattransitie.
Power Quality is de kwaliteit van stroom en spanning. Net zoals drinkwater aan een aantal kenmerken moet voldoen voordat het uit de kraan loopt, moet energie dit net zo goed. Een slechte power quality kan namelijk leiden tot problemen zoals storingen in apparatuur, verhoogd energieverbruik en zelfs schade aan je installatie.
Power Quality is een containerbegrip, waaronder bijv. spanningsdips en harmonische vervorming onder vallen. Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor een slechte power quality. Denk hierbij aan het opstarten van grote apparaten, veel frequentieregelaars, (overgaan op) led-lampen, grote motoren in de productie die blindverbruik opwekken, maar ook externe factoren zoals een zwak net of buren met een windturbine etc. In principe kun je stellen dat hoe moderner en groter je installatie wordt, hoe slechter je power quality zal zijn mits je geen actie onderneemt.
Een slechte power quality kan zichtbare als zowel onzichtbare schade veroorzaken. Zichtbare schades zijn bijvoorbeeld het uitvallen van apparatuur en knipperende lampen. Onzichtbare schade is bijvoorbeeld een slechte arbeidsfactor. De meest voorkomende gevolgen zijn:
Veelal plaatsen we power quality meters bij klanten wanneer het al fout gegaan is. Met name bij bedrijven waar continuïteit belangrijk is, zou je idealiter de power quality continu willen meten. Wanneer het fout gaat, hebben we gelijk alle data om een effectieve en (kosten)efficiënte oplossing aan te bieden. Ook heb je alle inzichten om te begrijpen of je groeiambitie waar te maken is of dat de power quality eerst verbeterd dient te worden om een blamage te voorkomen. Vanuit wetgeving wordt het ook steeds meer en meer een vereiste om bepaalde zaken in beeld te hebben. Met onze Power Quality meters heb je diep inzicht middels een online dashboard in het reilen en zeilen van jouw installatie en ben je klaar voor de toekomst.
Fudura kan op een laagdrempelige manier een quick scan uitvoeren om je snel inzicht te geven in je installatie. Ervaar je problemen als uitval, storingen, flikkerende lampen, transportkosten voor blindvermogen of heb je geen idee? Grote kans dat er wat speelt en we je kunnen helpen met dit inzicht. Na de quick scan kan er gekozen worden om permanent Power Quality te gaan meten en/of direct een oplossing te implementeren.
Als e-rijders bij jullie komen laden, betalen ze daarvoor per kWh. Daarnaast betaal je energiekosten. De transactiekosten die de e-rijder aan jou betaalt en die jullie aan ons betalen, vallen tegen elkaar weg. Daardoor blijft er een bedrag over. Afhankelijk van het aantal laadsessies per dag, kun je de huurkosten dus terugverdienen. Dan is een laadpaal onderaan de streep eigenlijk gratis.
Zeker, we hebben ook snelladers met een vermogen van 50 kW tot en met 360 kW. Dat betekent: in 15 minuten genoeg geladen om weer door te kunnen. Hoe dat werkt? Het voertuig hoeft de energie niet om te zetten van wissel- naar gelijkspanning, de accu is daardoor sneller gevuld. Interessant dus voor alle voertuigen die snel moeten worden opgeladen, zoals E-bestelvoertuigen of E-trucks van bijvoorbeeld DAF, Scania, Volvo of Mercedes.
Huren bij ons is inclusief alles. Vanaf € 27,50 per maand krijg je het laadpunt, installatie, het beheer en onderhoud, de inzichten van de laadgegevens en toegang tot onze storingsdienst. Wil je ook Smart Charging? Dit wordt dan opgenomen in de huurprijs of we brengen deze extra installatiewerkzaamheden eenmalig in rekening.
Smart Charging is slim laden met meerdere laadpalen. Hiermee wordt de beschikbare capaciteit op een slimme manier verdeeld over de elektrische auto’s die aan het laden zijn. Handig, want laadpalen vragen best wat capaciteit van het elektriciteitsnet. Capaciteit die er niet altijd is. Met deze laadmethode zijn alle elektrische voertuigen die bij jullie laden verzekerd van een volledig opgeladen accu.
Load Balancing is een slimme manier van Smart Charging, waarbij de aanwezige capaciteit gelijkmatig verdeeld wordt over de verschillende laadpunten in gebruik. Deze snelste manier van laden passen wij toe.
Om zoveel mogelijk e-rijders naar je laadpaal te krijgen, voeg je het laadstation toe aan de landelijke database van openbare laadpalen. Zo is de laadpaal vindbaar via platformen als oplaadpunten.nl en andere apps.
Je krijgt de accountgegevens direct nadat je klant bent geworden en je hebt geregistreerd voor ons klantportal. Klopt er iets niet? Bel dan even met 088 – 238 38 38. , bereikbaar op werkdagen van 08.00 -17.00 uur of mail ons.
Uiteraard. Het kan wel nodig zijn om de transformator te verzwaren. Als het station hiervoor geschikt is, is dat vrij eenvoudig te doen. Je betaalt dan eenmalige kosten voor de uitwisseling van de transformator en de maandelijkse huur die hoort bij het type transformator. Is het station niet geschikt voor een grotere transformator? Dan moet je deze vervangen. Hierin kunnen we op maat adviseren.
Dit hangt af van het gewenste aansluitvermogen. Tot 173 kVA (3x250A) heb je voldoende aan een laagspanningsaansluiting. Voor een hoger vermogen heb je over het algemeen een transformatorstation nodig. Jullie netbeheerder bepaalt wat in jullie situatie het meest wenselijk is.
Dat staat hier:
Inrichten inpandige transformatorruimten Inrichten
Inpandige middenspanningsschakelruimte
Voor het opvragen van tekeningen kun je contact opnemen met jouw Fudura Projectleider.
Tijdens kantooruren (werkdagen van 8.00 –17.00 uur) brengen we voor het in- en uitschakelen voor noodzakelijk onderhoud en/of het verlenen van toegang niets in rekening. Buiten kantooruren berekenen we de gewerkte uren en reiskosten, inclusief eventuele toeslagen.
Ja, als het station hiervoor geschikt is. Je betaalt dan eenmalig de kosten voor de uitwisseling van de transformator en de verhoogde maandelijkse huur of we verhogen alleen de maandelijkse huur. Is het station niet geschikt? Dan moet deze worden vervangen. Dit is in alle situaties maatwerk.
Dat lees je hier:
Door vooraf de bodemkwaliteit te controleren, wordt voorkomen dat werknemers onbeschermd in verontreinigde grond werken. Want veiligheid staat natuurlijk voorop. Heb je deze verklaring niet? Dan kunnen wij een grondonderzoek laten uitvoeren. Neem voor de mogelijkheden contact met ons op via 088 – 238 38 38, bereikbaar op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.
Dit is de overeenkomst tussen jou en je netbeheerder over de aansluiting op het elektriciteitsnet van de netbeheerder en het transport van elektriciteit. Voordat je de installatie inzet, moet je beschikken over zo’n aansluit- en transportovereenkomst. Neem hiervoor contact op met je netbeheerder.
De meest gangbare transformatoren hebben een lange levensduur en zijn daardoor ook duurzaam. Wij bieden daarnaast ook een transformator aan die gevuld is met natuurlijke olie die biologisch afbreekbaar is, niet giftig is en een hoger brandpunt heeft. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Standaard bieden wij een ‘turnkey’, dus gebruiksklaar, energieopslagsysteem aan. Deze wordt modulair opgebouwd uit units van 540 kWh. De installatie leveren we met een 20ft container. Natuurlijk zijn er ook andere opties mogelijk, zoals bijvoorbeeld een 4ft container met minder vermogen.
De batterij is onder andere geschikt voor Peak shaving (bijvoorbeeld om binnen het gecontracteerd vermogen te blijven), Time shifting (elektriciteit opslaan voor later moment. Voor bijvoorbeeld een curtailment bufferen), noodstroomvoorziening en handelen op de onbalanshandel.
Een piekbelasting, veroorzaakt door een duurzame energiebron of zware machines, kan worden gereduceerd door het Energieopslagsysteem op bepaalde momenten te laden of ontladen. Door je piekbelasting te verlagen, kun je een verzwaring van jullie aansluiting voorkomen en besparen op de elektriciteitskosten.
Onze energieopslagsystemen kunnen systeemdiensten leveren aan netbeheerder TenneT. Hierdoor draag je actief bij aan de frequentiehandhaving van het Nederlandse elektriciteitsnet. Als je de batterij inzet voor deze frequentieregeling, ontvang je een financiële vergoeding. Zo compenseer je (een deel van) de kosten.
Je bent zelf verantwoordelijk voor verzekering tegen gebruikelijke gevaren, zoals brand, diefstal en vervolgschade bij diefstal (waaronder olielekkage). Ga voor de verzekerde som uit van ongeveer honderd keer de maandhuur. In artikel 10 van de 'Productvoorwaarden voor de verhuur van bedrijfsmiddelen' lees je hier meer over.
Een transformator heeft bijna geen onderhoud nodig. In principe inspecteren we iedere zes jaar de ruimte en de transformator. We controleren de ruimte, de ventilatie en of de transformator geen olie lekt. Huur je ook schakelinstallaties? Dan doen we dit vaker, afhankelijk van het type installatie.
Warmte heeft het meeste effect op de levensduur. Als de transformator lang overbelast wordt of als de ventilatie is afgesloten, kan dat niet alleen de levensduur beperken maar - in het ergste geval - ook tot brand leiden. Daarom hebben we in de 'Productvoorwaarden voor de verhuur van bedrijfsmiddelen' in artikel 8 richtlijnen opgenomen om overbelasting te voorkomen.
Kies een van deze onderwerpen:
Voor een snelle afhandeling kun je het contactformulier invullen. Wil je toch liever telefonisch contact? Neem gerust contact op met onze Klantenservice via het telefoonnummer 088 – 238 38 38, houdt indien mogelijk jouw klantnummer bij de hand. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur.
Amerikaweg 16
9407 TK Assen
Rietbaan 12
2908 LP
Capelle aan den IJssel
Kerenshofweg 101
6167 AE Geleen
The Cath, 7e verdieping
Catharijnesingel 47
3511 GC Utrecht
De Run 4441
5503 LS Veldhoven
Hanzeallee 2
8017 KZ Zwolle
Fudura
Postbus 1229
8001 BE Zwolle
Fudura
Postbus 726
8000 AS Zwolle