Nieuws

Snellaadplein e-trucks voor Lidl distributiecentrum

Zo kan de toekomst van logistiek transport eruitzien.

Verder dan de wet van hen vraagt

Toen in 2020 de zero emissie stadslogistiek werd aangekondigd, pakte Lidl meteen door en vroeg een netverzwaring naar 10 MVA aan voor alle tien haar distributiecentra. Ze gingen in het schetsen van de toekomstvisie voor hun transport verder dan de wet van hen vraagt. Uit een interne projectgroep rolde een ambitieus voorstel voor de directie: volledig emissieloos en fossielvrij transport naar de supermarkten in 2024. Maurice Bos, Teamleider Bouw bij Lidl: “De ambitie voor verduurzaming zit in ons dna.”

In een innovatieve en snelveranderende markt zocht Lidl vervolgens een partner die kon meedenken over de strategie en de uitvoer met het best passende systeem voor de elektrificatie van het transport. Robert Dierdorp, Senior projectleider Bouw bij Lidl: “Belangrijkste redenen dat we voor Fudura kozen waren onze goede ervaringen in het verleden en de combinatie tussen huurmogelijkheden, beheer en onderhoud.”

Bedrijf: Lidl

Behoefte: volledig fossielvrij transport naar de supermarkten

Oplossing: aanleg infrastructuur, monitoring, onderhoud van het laadplein met snelladers voor e-trucks

Lidl 52

We hadden regelmatig contact om samen tot een optimaal ontwerp te komen voor het laadplein. Hierbij stond één ding vast. De deadline.

Robert Dierdorp Senior projectleider Bouw bij Lidl

Bekijk de video

Laadpleinen voor e-trucks

Bij het distributiecentrum in Almere plaatsten we eerder al twee laadpalen voor e-trucks. Dit centrum in Oosterhout is het eerste dat we van een compleet laadplein voor e-trucks hebben voorzien. We startten de voorbereidingen in 2023 en op 12 maart 2024 opende minister van Klimaat en Energie Rob Jetten het laadplein.

Lidl werkt met externe transportbedrijven die komende jaren hun wagenpark allemaal elektrificeren. Volgeladen trucks kunnen nu zo’n 350 kilometer rijden. Per regio bevoorraadt een distributiecentrum 75 à 100 winkels. Een flinke logistieke operatie, waar het laden van de trucks ingepast moet worden.

Robert: “Oosterhout was ons eerste project in de uitrol van onze elektrische strategie. Het was dus ook pionieren en gaandeweg besluiten en leren. Dit vroeg ook inventiviteit en flexibiliteit van Fudura. We overlegden heel regelmatig om samen tot een optimaal ontwerp te komen voor het laadplein, waarbij één ding vaststond. De deadline. We zijn op een prettige manier tot een zeer bevredigend resultaat gekomen.”

Technisch hoogstandje

De laadpalen zijn voorzien van vloeistofgekoelde kabels, waardoor het maximale vermogen continu beschikbaar blijft. Per eiland gingen vijf mantelbuizen onder de weg door, zodat deze gewoon in gebruik kon blijven tijdens de realisatie van het snellaadplein. Ter bescherming staan de laadpalen op verhoogde eilandjes met stalen randen (vangrails). Ook de (koel)trailer tegelijk opladen is mogelijk.

Als de techniek van de truck het toelaat, kunnen ze met 350 kW vermogen laden. Robert: “Als ook onze toeleveranciers elektrisch gaan rijden, kunnen ze hier aan de lader.” Maurice: “We hebben het plein zo ontworpen dat we nog kunnen opschalen van acht naar twaalf kabinetten. Dan kunnen eventueel ook trucks van onze buren hier laden.”

Jeffry van Zeyl, Projectleider energieprojecten bij Fudura: “Technische uitdagingen waren er voldoende. Allereerst natuurlijk het modulair, duurzaam, toekomstgericht ontwerpen met gebruik van bestaande aanleg en het aanpassen van de e-infra. Ook het schakelen van tien naar twintig kilovolt en zo min mogelijk downtime op het distributiecentrum was een mooie uitdaging."

"We hebben onder andere de bestaande transformatoren één voor één gewisseld en bestaande bekabeling hergebruikt. Lidl had gelukkig al goed contact met de netbeheerder, die zich ook flexibel opstelde om alles mogelijk te maken.”

Load-balancing en energiesturing

Het distributiecentrum in Oosterhout krijgt net als enkele andere Lidl distributiecentra nog niet het gevraagde contractvermogen. Uitbreiding van het aantal zonnepanelen op het dak (bijna 6 MWp) en zelfs extra reserve-opties op het netwerk aansluiten moeten hierbij gaan helpen. Robert: “En we verwachten ook met slim energiemanagement ver te kunnen komen.”

De laadpalen nu zijn nog statisch ingeregeld. De beperkte capaciteit wordt evenredig verdeeld over de laadpalen. Op korte termijn zal dit met load-balancing en energiesturing steeds slimmer worden. De mogelijkheid om facetten van de energie-infrastructuur te huren bij Fudura maakt dat er geen enorme investering nodig is en de kosten voorspelbaar zijn.

We houden elkaar scherp

Robert: “Na een korte opstartperiode zijn we nu met de eerste e-trucks volledig operationeel en draait het goed. En het is inmiddels ook duidelijk dat we het goed kunnen integreren binnen onze transportplanning. Niet onbelangrijk.” Lidl wil voor 2030 volledig elektrisch zijn. Maurice: “Dat betekent dat we de komende jaren op al onze distributiecentra flink door moeten pakken. De ervaring die we hebben opgedaan in Oosterhout maakt ons optimistisch. Samen met Fudura werken we diverse scenario’s voor de toekomst uit. We houden elkaar scherp.”

“Naast laadpleinen bij onze andere centra, willen we bijvoorbeeld onze eigen energieopwek optimaal inzetten, gaan werken met batterijen en ook ons ‘gewone’ wagenpark elektrificeren en kunnen laden. Doordat we daar nu al rekening mee houden, zijn wij sowieso klaar voor de toekomst!”

Klaar voor de toekomst

Wil je meer weten over onze geïntegreerde aanpak in de logistiek? We zijn er om jou te begeleiden.

Kies voor energiezekerheid