Nieuws

Merin: laadoplossingen voor huurders

Merin kijkt vooruit met ruime en betrouwbare
laadmogelijkheden voor al hun huurders.

Merin verhuurt kantoorruimtes en boetiekkantoren in heel Nederland. Ze verhuren aan meerdere huurders per gebouw. Op al die verschillende plekken en met al die verschillende huurders werd één ding steeds duidelijker: de wens naar verduurzaming. En dan vooral de optie tot het laden van elektrische voertuigen.

De duurzame toekomst

Xanthe Bogers, Manager ESG & Technical Manager bij Merin licht dat toe: ‘De vraag naar laden steeg vooral het afgelopen jaar enorm. Want ook onze huurders hebben duurzaamheidsdoelen, zoals een volledig elektrisch wagenpark. En voor nieuwe huurders is het steeds vaker een voorwaarde. De wens naar laadmogelijkheden ging daardoor van “leuk als het er is” naar iets dat echt noodzakelijk is.’

In het verleden gaf Merin huurders toestemming om zelf een paar palen te plaatsen. Maar omdat elektrisch laden steeds groter wordt, besloten ze het weer zelf in beheer te nemen. Om zo gecentraliseerd en gecontroleerd uit te breiden. Xanthe: ‘Ons doel is duidelijk: 15-25 procent van de parkeerplaatsen bij al onze gebouwen moet de komende jaren elektrisch zijn. Daarom investeren we nu in laadpalen, voor een toekomstbestendige dienstverlening naar onze klanten toe.’

Bedrijf: Merin Property

Behoefte: betrouwbare laadmogelijkheden voor al hun huurders

Oplossing: 28 dubbele laadpalen van plaatsing tot en met beheer

EV EY Utrecht 2

Laadpalen: van leuk om te hebben, naar iets dat echt noodzakelijk is.

Xanthe Bogers Manager ESG & Technical Manager bij Merin

Load balancing

Beschikbaar vermogen was op deze locatie in Utrecht – zoals op zoveel plekken in de Randstad en grote steden – het knelpunt. Zomaar 28 dubbele laadpalen plaatsen is niet de oplossing, omdat de laadtijd dan verre van optimaal is en voertuigen relatief lang moeten laden. ‘Doorslaggevend voor de samenwerking met Fudura was dan ook dat hun voorstel gebaseerd was op onze daadwerkelijke data’, vertelt Xanthe. ‘Daardoor was het aanbod op maat voor onze situatie en een oplossing die in de praktijk ook écht goed zou werken dankzij load balancing. De beschikbare laadcapaciteit wordt dan slim verdeeld over onze laadpalen, zodat we altijd goede laadtijden en een betrouwbaar systeem hebben. Daarnaast is Fudura meerdere keren op locatie langs geweest, om bij voorbaat te regelen dat het proces vlekkeloos zou verlopen. Dat gaf ons de zekerheid dat het goed geregeld zou worden.’

Verder was het voor Merin belangrijk dat we een totaalpakket leverden: alles bij Fudura geregeld en na oplevering alle laadpalen, van alle locaties, op één centraal platform in te zien. Essentieel om wildgroei en het moeilijk managen van laadpalen te voorkomen, vooral voor een partij als Merin met locaties door heel Nederland. Kwalitatief en centraal geregeld, dat was het idee. Zowel voor zichzelf als voor hun huurders.

En die huurders moesten tijdens het proces natuurlijk goed geïnformeerd zijn: tijdens de aanleg waren er tijdelijk minder parkeerplekken beschikbaar, dat kan zorgen voor overlast. Xanthe: ‘Maar de goede afstemming en communicatie tussen Fudura en ons resulteerde in geen enkele klacht vanuit de huurders. Iets om trots op te zijn. En live was ook echt live: bij plaatsing stond alles klaar, dus de laadpalen konden gelijk worden gebruikt én het verbruik was vanaf het eerste moment online in te zien.’ 

Binnen vijf jaar terugverdiend

'De investering in de laadpalen hebben we binnen vijf jaar terugverdiend. Dit werd doorgerekend met een inschatting van het benodigde aantal laadsessies per locatie. Door het laadtarief iets hoger te zetten dan het inkooptarief, spelen we dus quitte in een relatief korte tijd. Een mooie afweging: nu zelf inleggen om binnen een paar jaar rendabel te zijn. Ons doel is niet om uiteindelijk te verdienen aan de geplaatste laadpalen. Onderaan de streep op nul uitkomen is voor ons voldoende. Zo houden we focus op onze core business: kwalitatieve locaties verhuren.'

En die stap naar de toekomst zetten ze met overtuiging. Xanthe concludeert: ‘Elektrisch rijden wordt alleen maar groter en de vraag naar laadmogelijkheden daarmee ook. Met deze samenwerking en de nieuwe laadpalen blijft Merin een zo aantrekkelijk mogelijke verhuurder. En dragen we ook nog eens bij aan hun eigen duurzame doelen!’

We willen onze klanten zoveel mogelijk ontzorgen

Erwin Kleijzen - Service Delivery Manager Laadpalen bij Fudura

‘We willen onze klanten betreft de infrastructuur van elektrisch vervoer zoveel mogelijk ontzorgen. Van inventarisatie op locatie tot het opleveren en beheren van de laadpalen. Goed om te horen dat Merin en hun huurders dit ook zo hebben ervaren!’

Meer weten?